altairicar

Just another WordPress.com site

Clipe de inspiraţie alaturi de noi prieteni… cu Mariana Pirtac…Sîntem tineri şi aceasta ne preocupă tot timpul!

pe Iulie 20, 2012

   Argument:  A educa viitori cetăţeni ai unei societăţi democratice înseamnă a-i face pe elevi să înţeleagă sistemul de guvernare, sistemul economic, să selecteze şi să acumuleze valori şi reprezentări despre societate, despre modul de viaţă şi să respecte aceste valori. „…Totul trebuie învăţat din afară şi pe dinafară, iar singurul lucru care le e îngăduit din când în când e să pună întrebări. Dar nu vedeţi că au şi ei de spus ceva ? de mărturisit ceva ? Şi nu vedeţi că noi nu avem întotdeauna ce să le spunem? Suntem doar mijlocitori între ei şi ei înşişi… Dar nici asta nu trebuie să le fie spus”   ( Constantin Noica )

Desfăşurarea proiectului. Pentru prima dată  Tabăra de vară  ALTAIR şi-a desfăşurat  activităţile în oraşul  Sozopol, Bulgaria, în  perioada 20 iunie- 30 iunie 2012 ( director de serie- Galina Dîmovskaia, director-adjunct, LT „ Vasile Lupu”, Chişinău) şi 30 iunie-10 iulie 2012  ( director de serie- Mariana Pîrţac, profesor de lb. şi lit. română, LT „ Gh. Asachi”, Chişinău).

Programul instructiv – practic ”O nouă civilizaţie” a avut  la bază elemente din modelul Organizaţiei Internaţionale a Scauţilor şi s-a  realizat  prin intermediul atelierelor  teoretico – practice.

Este pentru prima dată cînd programul se realizează în cadrul Taberei ALTAIR, Proiectul educational  ” Prin educaţie, auto şi intercunoaştere spre competenţe într-o lume a cunoaşterii…”

 Elevii şi profesorii  din liceele: „ Gh. Asachi”, „ V. Lupu”, „ Gaudeamus”, „Dacia”, „ Orizont”, „ M. Kogălniceanu”..., cit şi părinţi, bunici au participat în cadrul activitaţilor din acest proiect.

Iată-i plini de energie şi dispoziţie :

Schimbul I

1. Cutasevici Angela, director-adjunct, LT „ Gh. Asachi”,

2. Sahniuc Adelina,profesor  LT „ Gh. Asachi”

3. Pîrţac Mariana, profesor LT „ Gh. Asachi”

4. Iuldaşev Natalia, profesor LT „ V. Lupu”

5. Beleaeva Svetlana, profesor LT „ Iu. Haşdeu”

Schimbul II

  1. Savin Ioana, profesor LT „ Gh. Asachi”
  2. Dîmovskaia Galina, profesor LT „ V. Lupu”
  3. Gîrleanu Lora, profesor LT „ A. Russo”
  4. Copăceanu Rodica, profesor LT „ A. Russo”
  5.  Frunză  Irina, psiholog LT „ Dacia”

      În cadrul  Atelierului ”Eu sunt economist” – s-au format şi dezvoltat  la elevi competenţe în domeniul legislaţiei economice şi tehnologiilor economiei de piaţă, consiliere şi orientare vocaţională, implicarea activă a copiilor în activităţile economice ale familiei.

Obiectivele atelierului: Cunoştinţele şi abilităţile pe care le vor acumula elevii, vor contribui la dezvoltarea  unor competenţe, cum ar fi:

  • rezolvarea problemelor economice;
  • elaborarea planului de afaceri şi iniţierea unei afaceri proprii;
  • Dezvoltarea aptitudinilor necesare pentru luarea deciziilor, pentru analiza situaţiilor;
  • realizarea unui plan de carieră, incluzînd şi expectanţe legate de modificarea rolurilor;
  • demonstrarea abilităţilor de promovare a imaginii proprii în vederea realizării profesionale.

 Obiectivele atelierului au fost realizate  prin activităţi de instruire teoretică şi practică.

  • activităţi teoretice – „Antreprenoriatul”

– „Planul unei afaceri”

– „Bursa hîrtiilor de valori”

– „Planificarea carierei”

  • activităţi practice – laborator de aplicaţii economice;

– elaborarea unui plan de afaceri;

– jocul „Compania şcolară”;

Atelierul Eu sunt navigator” navigatorii sunt persoanele în căutarea noilor idei) a inclus instruirea în identificarea problemelor, elaborarea proiectelor, susţinerea acestor proiecte. Pe perioada de sejur elevii au activat  în grupuri diferite şi au  realizat la nivel de autoconducere un proiect conform opţiunilor, intereselor, vîrstei.

Obiectivele atelierului: Cunoştinţele şi abilităţile pe care le vor acumula elevii, vor contribui la formarea unor competenţe, cum ar fi:

  • abilitatea de identificare a problemelor personale şi comunitare;
  • elaborarea proiectelor sociale, de cercetare;
  • capacitatea de a promova cu succes un proiect;
  • capacitatea de monitorizare şi evaluare a unui proiect;
  • conştientizarea importanţei implicării tinerilor în rezolvarea problemelor comunitare prin intermediul proiectelor sociale.

Obiectivele atelierului au fost puse în aplicare prin activităţi de instruire teoretică şi practică.

  • activităţi teoretice – ”Elaborarea proiectelor – pas cu pas”

– ”Modalităţi de aplicare a proiectelor”

  • activităţi practice – elaborarea proiectelor individuale şi de grup;

– concursul proiectelor;

– activităţi de aplicare a proiectelor.

5. Programul  cultural – sportiv a inclus o serie de activităţi cu caracter cognitiv, aplicativ, educativ realizate în schimbul I de Alexei Postolachi,  lector superior, Catedra Probe Sportive Individuale din cadrul Universităţii de Stat de Educaţie Fizică şi Sport.  şi   în schimbul II de  Frunză Irina

Obiectivele:

  • promovarea modului sănătos de viaţă;
  • promovarea valorilor naţionale prin activităţi de autoconducere;
  • studierea istoriei ţinutului natal;
  • conştientizarea apartenenţei la un grup etnic, lingvistic, istoric.

 

Activităţi festive ale programului:

  • Deschiderea şi închiderea festivă a taberei;

Activitatea culturală ”Tu şi eu – suntem împreună”- un program de relaxare zilnică.

Turnamentul cavalerilor (concurs cultural – sportiv pentru băieţi si fete… si profesori);

Balul Reginei şi  Regelui (concurs cultural pentru fete si baieti);

Maratonul turistic, excursie la Muzeul de Arte din or. Sozopol, Muzeul de Arheologie din or. Sozopol, pe mare şi  la Nesebr, Bulgaria. 

Participanţii despre proiect:

„ Am rămas impresionată de aceasta odihnă, de cunoştinţele noi pe care le-am facut şi de buna dispoziţie din partea tuturor. Dimineţile răcoroase pe plajă cu inviorarea condusă de Domnul Postolachi, toate distracţiile: „jocul economic”, „prietenul meu secret”, „ Balul Reginei” mi-au creat buna dispoziţie permanent.

Am vizitat locuri frumoase care m-au lasat profund impresionată. Foarte mult am apreciat faptul ca conducătorii de grup, dragii profesori, au fost răbdători cu noi şi mereu ne făceau pe plac. Mai puţin impresionată am rămas de mîncarea de la restaurantul hotelului, pentru că era ceva specific naţional, bulgărească, pipărată de multe ori, dar pizza din oraş a fost extraordinară. A fost o odihnă pe cinste, mai ales cînd alături de tine este prietena.”

„ Acecte zile petrecute în tabără au fost unele de neuitat, zile care au meritat aşteptarea. A fost absolut superb să petrec timpul cîteva zile de vară într-un oraş atît de frumos şi interesant. Cel mai mult mi-a plăcut că am avut timp să fac tot ce mi-am pus în gînd: m-am bronzat la soare, m-am jucat pe plajă şi în apă, am vizitat locuri vechi care ne se dau uitării, mi-am legat noi prietenii, am văzut marea în larg de pe vapor.

Cred că „jocul economic” a fost cea mai ingenioasă idee ce se poate desfăşura într-o tabără de copii, pentru că astfel mic şi mare a avut posibilitatea să pună în aplicare un vis, cine nu visează să devină Director! Totul a fost impresionant, poate aş schimba mesele, pentru mine au  fost prea multe, ce zice silueta la atîta mincare, aş pune obligatorii dejunul şi prînzul, în rest, fiecare să manînce unde vrea.

Sincere mulţumiri organizatorilor!”

„ A fost prima mea experienţă într-o tabără de copii şi aşa departe!. Am covins prietena să meargă cu mine şi poate de aceea nu mi-a fost dor de casă. Amîndouă într-o cameră de hotel toată ziua, SUPERB! Unde mai pui că era şi televizor  şi aer condiţionatr, şi nici urmă de ţînţari în Sozopol. Seara strazile se umpleau de muzică, hohote de copii şi maturi, de jur imprejur mare. Aştept cu nerăbdare anul viitor!”

„ De la Liceul Teoretic „ Gh. Asachi” au venit mulţi elevi cu clasa întreagă. Peste 2 zile era  una mare, am privit fotbal împreună pînă tîrziu, pînă cînd Doamna profesoară ne ridica pe rînd pentru a merge fiecare în patul lui. De dimineaţă glasul antrenorului trecea pe la uşile noastre, dar greu de tot ne trezeam. Minune făcea marea, cum o vezi , vrei sa sari în apele cu valuri frumoase şi libere. În ultima zi ne-am despărţit de ţinuturile Bulgariei cu păreri de rău, ce puţin a fost şederea noastră, chiar dacă calendarul a arăta de la plecarea de acasă  8 zile. Pa. Pînă la anul viitor.”

„ Mulţumesc părinţilor că au găsit bani pentru a-mi organiza aşa o vacanţă. Unde mai pui ca acolo am sărbătorit cu prietenii mei ziua mea de naştere, iar seara toată tabăra m-a felicitat în cor. Super!”

 Drept concluzie: Proiectul s-a dorit,  şi a reuşit cu succes,  un prim pas în abordarea şi înţelegerea necesităţilor elevilor  în contemporaneitate, este, deci, o invitaţie spre reflecţie şi dezbatere a competenţelor sociale valabile în sec. XXI.  În speranţa unor noi întîlniri, mulţumim organizatorilor şi le dorim multe şi noi împliniri profesionale.

P.S. Simbolic s-a încheiat turneul prieteniei pe meleagurile Bulgariei, căci firma de Transport Internaţional din Bulgaria

„ Shans Tur” ne-a amintit ca fiecare are şansa de a descoperi lumea din el şi lumea din jurul lui. Pînă la noi întîlniri!!!!!

 

P:S. Cu „ Shans Tur” ne revedem, cînd plecăm la Budapesta…Cu Doamne ajută!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: